Makkerredning når Spraydecket sidder fast - hvad gør man?

Torben skriver:

Jeg har for nylig tilmeldt mig Kajakenergi, og er rigtig glad for, og imponeret over alle de ting, vejledninger, instruktioner, fif etc. som der findes at vælge imellem. Jeg er kun 3. års kajakroer, +60’er i Køge, så der er rigtig meget at lære.

I dag var vi en del på vandet og så dukkede der et rigtig godt spørgsmål op fra en af medlemmerne, som du måske kan gøre os kloge på.

Situationen er denne. Vi er to der ror af sted langs kysten, man kan ikke bunde, og så vælter den ene og ligger med bunden i vejret. Uheldigvis sidder vedkommendes sikkerhedsstrop indvendig i kajakken og personen kan ikke få spraydækket af og derved komme ud af kajakken. Så skal der handles hurtigt. Hvad gør jeg som makker?

• Kan jeg på nogen måde få vendt makkerens kajak?
  • Selvom jeg springer i vandet (kan ikke bunde), vil det være muligt for mig at få vendt makkerens kajak?
  • Spraydækket er et af dem der simpelthen sidder så stram, at det er umuligt slev med vold at få det af uden stroppen.
  • Hvis jeg er så heldig at have en kniv i min vest vil det selvfølgelig være muligt at skære det op.
  • Vil man være i stand til at vende en kajak om på ret køl med en person siddende i den? Jeg tvivler selv.

Vi håber jo alle ikke at komme i en sådan situation, men man er jo pligtig til at tænke alle scenarier igennem, i tilfældet uheldet er ude. Måske et emne at fokusere på ?

De bedste hilsner,
Torben Back Sørensen

1 kommentar

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 20 mar '19 16:53

Tak for din mail og de rosende ord, jeg er glad for at høre at Kajakenergi virker for dig!

Det er en meget reel (og ubehagelig) situation du beskriver, jeg tror de fleste instruktører med år nok på bagen, har haft en del af den oplevelse.

Jeg gør rigtig meget for at forebygge det sker, træner med folk, øver både på land og på vandet, men man kan aldrig sige sig helt fri for at situationen kan opstå, måske ved et ildebefindende, hedeslag, folk der slår sig mv.

Det er heldigvis ikke så kompliceret at vippe folk op igen, hvis du mestrer den redning der hedder "Hand of God".

Den er vist og gennemgået fra 06:00 minutter inde i videoen her:

https://www.kajakenergi.dk/courses/318-sikkerhed/lessons/6343-2-teknik-og-fokuspunkter

Hvis den skal virke pålideligt, kræver det masser, som i masser af træning af den. Men lavet rigtigt i en træningssituation er det en fin øvelse. Og så er det med at tænke den videre, hvordan reagerer vi hvis vi får en druknet/bevidstløs/død person op af vandet?

Det er selvfølgelig aldrig godt hvis stroppen er gemt væk under spraydeck'et, eller hvis syningen i stroppen skulle fejle. Jeg prøver at guide mine kajak-kursister til at finde mindst 2 veje ud af spraydeck'et, måske endda tre-fire metoder. En af dem kan være uden at bruge hænderne. Alt det, for at skabe fortrolighed med hvilke muligheder der er.

Jeg kan kun anbefale at i prøver hands-of-god af i en kontrolleret situation med hinanden, det er lærerigt og en god makker-øvelse, som ofte ligger på instruktør-uddannelser og færdighedskurser i den højere ende af skalaen (IPP4 og lignende)

Mvh,
Tue

Læs mere
Read less