Kontaktlinser

Einar Magnussen skriver:

Er takknemlig hvis noen har tips til kartlesning med kontaktlinser. Når jeg padler med kontaktlinser strever jeg med å lese kartet. Har skjeve hornhinner og bruker normalt progressive briller (nærsynt V=-1.75 H=-2). Det beste jeg har kommet fram til er å padle med linse på ett øye. Det oppdaget jeg etter at ene linsen ble skyldt ut i en bølge. Da ser jeg brukbart kart, men dårligere på avstand. Har jeg 2 linser ser jeg godt på avstand, men skidt på kartet. Dette er en utfordring under navigasjon :-). Jeg har ikke problemer med å se baukompasset eller håndholdt kompass. Det hjelper  selvsagt å forstørre kartet, men jeg ønsker å se brukbart i vanlige målestokker også. Noen her som har tips? 

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 19 mar '19 11:06

Birgit svarer:

Hejsa 
Jeg har altid linser i når jeg roer minus 2 of 3 så jeg føler mig pænt blind uden. Jeg har altid 2 sæt ekstra linser med i kajakken til hvis uheldet er ude. Der laves linser til bygningsfejl måske de ville være værd at prøve. Okley laver også alm briller her kan sættes glas i med flydende overgang i, de sidder bedre på hovedet end alm briller og falder ikke så let af

Læs mere
Read less
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 19 mar '19 11:06

Einar svarer:

Takk, Birgit. 

Dette fungerer jo greit med briller, så da er det vel bare å begynne å spare til et par briller som ikke kan mistes på havet :-(. Intil videre blir jeg nødt å ta ut en linse for å lese kart brukbart, så noen linser i reserve er sikkert greit å ha med. 

Læs mere
Read less