Bore og forsegle et hul gennem glasfiberen?

Allan Olesen skriver:

Jeg skal til at montere pumpe i kajakken. Det elektriske er der masser af vejledninger til på nettet, men jeg har et helt lavpraktisk problem:

Jeg skal jo have boret et hul i dækket, så jeg kan få vandet ud. Før jeg putter en skroggennemføring i hullet, skal jeg vel have forseglet hullets kanter, så glasfiberen ikke kan suge vand. Hvordan gøres det bedst? 

Jeg overvejer at smøre lidt epoxylim på kanten hele vejen rundt, men jeg aner ikke, om det er den bedste løsning.

3 kommentarer

Hej Allan

Dit bud med epoxy til at forsegle fibrene langs hullets kant tror jeg er ret godt. Slib ned med sandpapir, maske af med malertape, og male epoxy på med en pensel. Husk handskerne!

Lidt afhængigt af hvor hullet bores og hvor stort det er, kan du overveje om der skal lidt ekstra afstivning til. Det kunne gøres ved at lægge et par fibermåtter på skrogets inderside, måske 10 x 10 centimeter, for derefter at bore hullet. Men som sagt, det kommer an på om kajakken tager hårde belastninger omkring hullets placering, og hvor tykt skroget er i forvejen.

Held og lykke med projektet, glæder mig til at følge med i hvordan det går!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Allan Olesen skriver:

Tak for hjælpen.

Jeg havde egentlig ikke regnet med, at forstærkning ville være nødvendigt, men måske har du ret. Hullet bliver nok 22-24 mm, og det bliver placeret på dækket bag ved cockpitkarmen.

Jeg laver en lille billedserie og stykliste, når jeg er færdig med projektet. Måske regner jeg endda en pris ud for stumperne, selv om jeg ikke har lyst. I går købte jeg vandtætte stik for over 500,-.

Læs mere
Læs mindre

Jacob Refsgaard svarer:

Hvis du vil have et pænt hul kan du evt. sætte en træklods i spænd på indersiden af skroget inden du borer – så glasfiberen ikke flosser og splintre …

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk