Selvredning med Heel Hook og Paddlefloat

Hej Tue,

Har lige set videoen fra webinariet igennem. Kunne desværre ikke selv deltage.

Har lige en enkelt bemærkning vedr. heel-hook-selvredningen. Jeg har i to tilfælde haft stor succes med denne redning. Dels hos et klubmedlem, der forgævet har kæmpet hele sidste vinter i svømmehallen med en traditionel paddlefloat-redning. Da jeg blev opærksom på denne alternative redning stoppede hendes kvaler. Hun har stor succes med redningen.

Igen i år har jeg haft succes med en af vores nye kursister. Igen en elev, der havde meget svær ved den tradionelle redning. Hende tog jeg med ind på stranden, hvor hun prøvede redningen af ved tør-træning. Herefter gik hun ud og lavede en perfekt redning. Hun gik hjem fra træningen med hænderne højt oppe over hovedet :-)

Så redningen kan varmt anbefales. Eneste problem er, at det kan gå hårdt ud over pagajerne. Sommerens træning gav en knækket delbar pagaj. Så læg ud med at øv med en ikke-delbar pagaj ;-)

Tue - kunne jeg få dig til at gøre linket til YouTube-videoen tilgængelig hér på siden. Det er ikke umiddelbart til at læse linket i videoen.

Bedste hilsner
Michael Eilersen, Frederikshavn Kajakklub

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Michael

Godt at høre at du også har haft held med at kombinere heel hook og paddlefloat. Den metode der forevises i videoen, http://www.youtube.com/watch?v=FbIW-rQtqVQ ser ud til at have potentiale fordi den ikke belaster pagajen så hårdt.

Jeg har eksperimenteret med et par ændringer: 

1. Undlad at putte bladet under dækslinen på kajakken - det har efter min erfaring ingen afgørende betydning om den ligger over eller under dækslinen
  2. Støt med pagajen skaft over bagdækket, så bladet ikke belastes.

En redning som kan resultere i en knækket pagaj, kalder jo på ændringer - måske er der fat i noget af det rigtige her. Glæder mig til at få den prøvet nærmere af!

God arbejdslyst med temaet!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Opfølgning:

Nu har jeg haft prøvet heel hook som selvredning af på nogle forskellige kajakroere, med blandet resultat vil jeg konstatere:

Nogle har super nemt ved den, hvor andre, der ellers fint kan lave en almindelig selvredning, ikke umiddelbart kan få bevægelsen til at fungere.

Ca 50% kan få det til at virke.

Min konklusion, ind til videre, er at den er et udmærket værktøj i værktøjskassen, men ikke kan stå alene. Det er der heller ikke nogen af de andre selvredninger som kan. Men - når folk får den til at virke, er det en stor ahá-oplevelse af en energibesparende måde at komme op i kajakken på.

Derfor, vil jeg fortsat bringe den i spil, og gå mere til detaljerne i den med hvad der skal til. 

Her er et par detaljer jeg har opdaget ind til videre er vigtige:

• Hold albuen på pagajskaftet med den arm, der holder om pagajskaft og dæksline
  • Være meget aktiv og kontant med at strække ud i det ben der er i cockpittet
  • Brug det andet ben til at sparke ned gennem vandet når du strækker ud og ruller op.

TIP: Se det forklaret i Kajakenergi's tema-video om Udvidede Teknikker til Selvredning

Mvh,
-Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk