Bærehåndtag

Michael skriver:

Nu har jeg lavet de fleste af de modifikationer som den måneds tema handlede om. Jeg har dog ikke kunne fastgøre min pumpe under fordækket fordi pladsen er optaget af en lille dagsluge på min.

En anden modifikation jeg mangler - og virkelig gerne vil have lavet - er mine bære håndtag for og agter. Zegul anvender på Empower en 2mm snor som går igennem et tilsvarende lille hul i næsen. Jeg er nervøs for at hvis kajakken er last, og dermed vejer mere, så vil løsningen med en enkelt snor i den tykkelse, ikke holde. 

Er der nogle som har nogle erfaringer i forhold til hvilken anden, stærkere, type snor jeg evt. skal anvende, om jeg skal bore hullerne for og agter op, noget helt tredje, eller om jeg helt skal droppe tanken eller, vil det holde med en enkelt snor???

Jeg vil virkelig gene lave den modifikation - har prøvet at have en finger siddende fast og det er altså ikke specielt opløftende....

Hilsen Michael

2 kommentarer

Svar:

Det er godt nok en ret tynd line - gad godt vide hvorfor de har valgt en så lille diameter...men når det nu er, vil jeg foreslå at kigge efter noget dyneemaline i nærmeste sejlsportsbutik.

Brudstyrken på en 2mm dyneema kan være over 400 kg, se f.eks. denne produktbeskrivelse. Så fingrene skal nok give slip før snoren knækker.

Går du på løsningen med en enkelt line mellem kajak og håndtag, kan du overveje at sætte en form for spændeskive i syrefast stål, eller plastik, mellem knuden og skroget, for at fordele belastningen lidt.

En ting der alligevel kunne argumentere for at bore hullet større og få en 4mm line sat i, er at så er der mere materiale at slide på, og det er ikke så sjældent at liner til bærehåndtag faktisk er meget slidte. 1 mm slid på en 2 mm line, så er der ikke meget tilbage at give af - bedre situation med 1 mm slid på en 4-5 mm line.

Jeg ville nok lige forhøre mig hos Nicolai Ilcus eller Zegul selv, hvad de siger ift. at bore i skroget - og sikre at enden af kajakken er fyldt op med en klump epoxy så der er noget materiale på indersiden til at tage belastningen. Det er ofte tilfældet på havkajakker, at enderne er fyldt ud indefra - en god ting rent styrkemæssigt.

Go' vind med ændringerne!
-Tue

Læs mere
Læs mindre

Michael Svar

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk