Min Vest er for lille

Hej :)

Når jeg samler alt det sammen som jeg bør have i min PFD, får jeg plads problemer.

Jeg ved godt det på mange måder handler om at være minimalistisk og vælge de ting jeg skal have med i min vest med omhu. Men selv når jeg er det, så begynder jeg at få problemer med at have førstehjælpsudstyr, nødsignaler, navigationsgrej, kommunikationsudstyr, vandtætte poser med penge og papier osv med mig. Jeg er også godt klar over at jeg ikke altid skal have det hele med, men den dag jeg igen skal afsted på en længere tur, begynder det at knibe for mig. 

Ud fra devisen om at "If it's not on you, you don't have it with you" kunne jeg tænke mig at spørge her, hvad I hver især har med jer når I skal være godt dækket ind til en tur i vand og ved kystlinier som er ukendte på en tur som vare 5+ dage. Hvad er det I vælger at lægge i PFD'en og, ikke mindst, hvad vælger I fra?

hilsen Michael

5 kommentarer

Det er altid en udfordring at få plads til ting - selv de veste med flest lommer og mest plads kan hurtigt blive fyldt op. Hvilken vest bruger du?

Min nuværende fordeling af grej på min Kaikoura vest er:

I ryglommen: 

• 2 små aquapac poser til førstehjælp og reparationsgrej. Kan nåes ved at hive i snorene de hænger fast i
  • PLB/nødraketter/flares i en aquapac pose (også med "håndtag" via en snor)
  • Vandtæt alu cylinder med penge, navn og adresse (kan købes i nærmeste dykkerbutik).

Foran på vesten

• Kniv (bliver nogle gange afmonteret)
  • VHF radio (bliver ofte placeret i dagsluge eller under deck bag)

Lomme #1:

• Håndholdt kompas
  • Fløjte
  • Evt. et vandtæt kamera eller min PLB, plus snacks/energibars.

Lomme #2

• Mobil i vandtæt pose
  • Umbraconøgle til pagaj (Lendal og Select bruger denne type nøgle)

Jeg har fravalgt:

• Vandpose i rygsækken (har det i dagslugen i stedet)
  • Cowtail i bælte på vesten (bruger hoftemonteret bugserline + kontaktbugserline på dæksliner)

I dette setup er jeg stadig ikke helt tilfreds med VHF radio løsningen: Jeg flytter en del rundt på den og har fundet ud af at det er en stor fordel i forhold til vindstøj i mikrofonen, at have den i en vandtæt pose.  hvilket kommer til at gøre den sværere at have siddende på vesten.

Læs mere
Læs mindre

Nikolaj skriver:

Hej

Mit setup minder en del om Tues på dette punkt. Har også en Kaikura Tour-vest.

En ting der, efter min mening, kan aflaste vestelommerne lidt er hvis man har en lille dagsluge foran cockpittet eller/og en dækstaske.

Ud fra fri hukommelse (har muligvis glemt nogle af mine stumper):

På ryggen: Vand, flares og nødraket

I lommer foran: kompas, mobil, VHF-licens-kort (kan bruges til at skrabe brandmænd af og så ligger det og beskytter mit kompas), næseklemme, sygesikringsbevis, evt. kamera, evt. snack, evt. hue, evt. alutæppe, evt. lygte

På vest: kniv, fløjte, lys, ur

Fravalgt:

Ting som hurtig reparationsgrej til udstyr og mennesker vil jeg typisk have i lugen foran cockpit/på dækket, det samme med diverse navigationsreskaber, skriveredskaber, regnslag, hætte, handsker, ekstra snacks osv.

Placering af udstyr vil altid være et kompromis baseret på hvilke situationer man vælger at forberede sig på og hvad der praktisk er muligt. Derfor flytter jeg også lidt rundt på tingene og tilføjer og fjerner ting baseret på den konkrete tur. Tumler som Tue også med spekulationer om hvor VHF mon sidder bedst placeret.

/Nikolaj

Læs mere
Læs mindre

Michael:

Tak for alle de gode svar og video inspiration :)

Jeg har lidt forskelligt mht. PFD's. Min første var en Palm Kaikoura og efterfølgende har jeg også indkøbt både Kokatat Maximus Centurion og Ronin Pro. Min Palm PDF er klart bedst til det her formål og - særligt efter at have padlet med de to Kokatat modeller, så er det et klart førstevalg når de kommer til opbevaring. Også selv om jeg kan hænge ekstra lommer på vestene fra Kokatat. I denne sammenhæng synes jeg bare at have følelsen af at det ikke rigtigt fungerer med de monterbare lommer (måske det bare er mig, men de kan jo falde af).

Tue, i din pose til førstehjælp, har du også inkluderet medicin ?

Læs mere
Læs mindre

Tue:

Jeg har en lille pose blandet førstehjælp i ryglommen på vesten - deri er flextape forbinding, elektrikertape, 2-3 energi-gel poser, samt udvalgt smertestillende håndkøbsmedicin i så små doser at der ikke kan overdoseres (i hvert fald ikke til en voksen person).

Den større pakke med panodil/ipren/aspirin er i førstehjælpstasken under dæk.

Læs mere
Læs mindre

Per Marker

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk