Velkommen til lejrbålet. Hyggelig stemning, knitrende flammer og gode venner.

Her deler vi sjove indspark, gode historier, turfortællinger og inspiration.

Alle spørgsmål besvares - uanset hvor store eller små de er!

(og har du et spørgsmål som ikke passer ind i andre kategorier, så stil det her!)

Butterfly-rul med et twist

Michael Loft   spurgte mig for et par dage siden om et rul:

Det drejer sig om den variation af "sommerfuglerullet" (Butterfly roll) hvor man kan holde sin hat, tændte cigaret, eller "what-ever" tør, medens man ruller.
Har kunnet det for mange år siden, men har siden glemt en vigtig detalje:

Lad os sige at jeg går ned til venstre holdende pagajen i denne, medens hatten holdes fri af vandet over bunden af kajakken med højre. Derefter skal hatten modtages af venstre hånd, førend jeg ruller …
Læs mere

Michael Loft   spurgte mig for et par dage siden om et rul:

Det drejer sig om den variation af "sommerfuglerullet" (Butterfly roll) hvor man kan holde sin hat, tændte cigaret, eller "what-ever" tør, medens man ruller.
Har kunnet det for mange år siden, men har siden glemt en vigtig detalje:

Lad os sige at jeg går ned til venstre holdende pagajen i denne, medens hatten holdes fri af vandet over bunden af kajakken med højre. Derefter skal hatten modtages af venstre hånd, førend jeg ruller op med pagajen i højre hånd. Så det er skiftet af pagajen fra venstre til højre hånd under vandet som jeg ikke mere kan finde ud af på en hurtig og elegant måde. 
Nogen tips eller henvisninger til instruktion eller video?
Læs mindre

Solbriller forvandlet til "halvgode" efter selvredning

ERFARING I DAG

"Knæk" .. og jeg sank en centimeter. Det var lige hvad der manglede for at jeg kom godt op på kajakken ved Cowboy selvredningen.

Som bonus til en fin redning lærte jeg, at solbriller der ligger i vestens brystlomme, kan knække når man maver sig på kajakken som en sæl :D

Hvor ligger du dine smarte solbriller?

/Martin Joe

Kryds af sejlrende

Hej :)

Jeg er i gang med et kursus i Coastal Navigation and Tidal Planning under British Canoeing, og har fået fortalt at 'the rules of the road' siger, at man altid skal krydse en sejlrende vinkelret på renden - altså at båden skal holde sig vinkelret på renden (vise sin bredside). Dette gælder også selvom der er strøm eller vind. Dvs man må ikke færge, hvilket kan betyde at man kan blive tvunget til at opholde sig længere tid i sejlrenden. 

Jeg har ikke hørt om tilsvarende regler i en dansk kont…

Læs mere

Hej :)

Jeg er i gang med et kursus i Coastal Navigation and Tidal Planning under British Canoeing, og har fået fortalt at 'the rules of the road' siger, at man altid skal krydse en sejlrende vinkelret på renden - altså at båden skal holde sig vinkelret på renden (vise sin bredside). Dette gælder også selvom der er strøm eller vind. Dvs man må ikke færge, hvilket kan betyde at man kan blive tvunget til at opholde sig længere tid i sejlrenden. 

Jeg har ikke hørt om tilsvarende regler i en dansk kontekst. Tværtimod synes jeg at have lært netop at færge når man krydser fx sejlrenden i Esbjerg.

Er der nogen, der ved om der er tilsvarende regler i Danmark? 

Hilsen Simon

Læs mindre

Entri med slynge

Kontekst. Jeg underviser for tiden 2 hold med voksne lærere og andet pædagogisk personale i IPP2 med ekstra timer end de 16, så de kan have overskud til eleverne når de tager dem med på vandet.

På begge hold er der nogle som ikke selv kan komme op i kajakken ved selvredning og paddle flyder. I mange år har jeg haft en Kokata slynge til det formål, men aldrig fået brug for den. Derfor ingen erfaring i at bruge den.

Jeg har haft en dialog med min søster, der bruger den når hun  skal godkendes engan…

Læs mere

Kontekst. Jeg underviser for tiden 2 hold med voksne lærere og andet pædagogisk personale i IPP2 med ekstra timer end de 16, så de kan have overskud til eleverne når de tager dem med på vandet.

På begge hold er der nogle som ikke selv kan komme op i kajakken ved selvredning og paddle flyder. I mange år har jeg haft en Kokata slynge til det formål, men aldrig fået brug for den. Derfor ingen erfaring i at bruge den.

Jeg har haft en dialog med min søster, der bruger den når hun  skal godkendes engang om året. Hun fortæller at jeg skal sætte slyngen rundt op cocpitet, monterer pagaj/flyder under snorene  de ca 30 cm fra hullet. Personen ligger mellem hul og pagaj med foden i slyngen med bukket ben og benene i over fladen. Trækker sig op i armene og retter ben ud og vupti så har vedkommende navlen placeret midt på bagdækket og resten gir sig selv.

Er der nogen som har kendskab til en video med denne selv redning, med brug af slynge?

Læs mindre

Lav Curry i din Termokande

Hermed opskriften på en virkelig god termokande-curry - tilvirket af Katrine og Kristian Balslev.

Termokande Curry Ingredienser Velbekomme - Curry klar til servering Curry går fint sammen med kylling

(2 personer)

100 g kylling (små tern eller hele stykker/lår)
5 spsk basmatiris eller perlebyg
3 tsk karry
1,5 tsk salt
3 dl vand
1 dl kokos mælk
225 g tomater i små tern
225 g knold selleri i små tern
36 g rosiner
Ingefær efter smag
Peanuts 

Tilberedning:

Kylling svitses 
Karry, salt, ingefær og ris/perlebyg svitses sammen med
Vand og kokosmælk tilsættes 
Tomater, selleri og rosiner tilsættes og det h…

Læs mere

Hermed opskriften på en virkelig god termokande-curry - tilvirket af Katrine og Kristian Balslev.

Termokande Curry Ingredienser Velbekomme - Curry klar til servering Curry går fint sammen med kylling

(2 personer)

100 g kylling (små tern eller hele stykker/lår)
5 spsk basmatiris eller perlebyg
3 tsk karry
1,5 tsk salt
3 dl vand
1 dl kokos mælk
225 g tomater i små tern
225 g knold selleri i små tern
36 g rosiner
Ingefær efter smag
Peanuts 

Tilberedning:

Kylling svitses 
Karry, salt, ingefær og ris/perlebyg svitses sammen med
Vand og kokosmælk tilsættes 
Tomater, selleri og rosiner tilsættes og det hele koges i ca. 10 min. Inden det hældes på en forvarmet termokande (1,2 liter)

Fint varmt efter 5 timer. 

Blev indtaget med lidt peanuts for at give lidt knas.

Læs mindre

Turplanlægning

Hej

håber at i kan hjælpe mig går med tankerne om at jeg gerne vil på et kursus i turplanlægning da jeg gerne vil udvikle mig og blive bedre til at planlægning ture. er der nogle som har et godt rå om hvor og hvorfor et kursus jeg skal tage.

De bedste kajak hilsner Torben

Retur til kajakroning efter Covid-19

Den primære mediedækning om corona går på restriktioner og hvordan vi forebygger af smitte, men hvilke anbefalinger findes der så omkring at komme retur til sport igen hvis man rent faktisk bliver smittet, og så at sige "har taget turen"?

Jeg er selvfølgelig helt klar over at folks oplevelser med covid-19-forløb er vidt forskellige: Nogle mærker det knapt nok, andre bliver mere påvirket og i længere tid.

Dansk Idrætsmedicinsk Selskab har lavet en videnskabelig funderet guide, med gode råd om at ko…

Læs mere

Den primære mediedækning om corona går på restriktioner og hvordan vi forebygger af smitte, men hvilke anbefalinger findes der så omkring at komme retur til sport igen hvis man rent faktisk bliver smittet, og så at sige "har taget turen"?

Jeg er selvfølgelig helt klar over at folks oplevelser med covid-19-forløb er vidt forskellige: Nogle mærker det knapt nok, andre bliver mere påvirket og i længere tid.

Dansk Idrætsmedicinsk Selskab har lavet en videnskabelig funderet guide, med gode råd om at komme retur til sport efter Covid-19 - det gælder jo også retur i kajakken:

https://sportsmedicin.dk/retur-til-sport-efter-covid-19-infektion/ (se også den vedhæftede PDF i indlægget her)

Dem giver et godt overblik over hvordan en tilbagevenden til træning og sport kan se ud, og jeg noterer mig at hvis den positive covid-19 test på et tidspunkt rammer for mit vedkommende, så vil jeg (ud over at krydse fingre for et forløb i den milde ende...), så er anbefalingen at køre langsomt op i gear.

Stay safe! Jeg håber også at du der ude "går fri" og hvis du skulle blive smittet, at du klarer skærene let!

Bedste hilsner,
Tue

Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk