Kajakenergi Medlemsforum

Teori og Planlægning

Kajakroning handler også om at blive klogere på teori, og planlægge den næste tur.

Her kan du skrive spørgsmål om alt mellem himmel og jord der er relateret til teori og turplanlægning.

 

Starthjælp til QGIS

Hej jeg søger hjælp til Qgis :-) ved godt der ligger inspiration og videoklip omkring emnet i kajakenergi men jeg er gået helt i stå, mit problem er at jeg har en nyere vers. af Qgis 3.16.2 kan simpelthen ikke finde rundt i det. Hvad gør i andre er det en gammel vers. I bruger og kan man stadig hente den, kan godt hente kort fra kortforsyningen men så går det også i stå derfra… kan ikke finde eller få downloade de forskellige lag i Qgis. Håber der er nogen herinde der kan og vil hjælpe 😊        …

Læs mere

Hej jeg søger hjælp til Qgis :-) ved godt der ligger inspiration og videoklip omkring emnet i kajakenergi men jeg er gået helt i stå, mit problem er at jeg har en nyere vers. af Qgis 3.16.2 kan simpelthen ikke finde rundt i det. Hvad gør i andre er det en gammel vers. I bruger og kan man stadig hente den, kan godt hente kort fra kortforsyningen men så går det også i stå derfra… kan ikke finde eller få downloade de forskellige lag i Qgis. Håber der er nogen herinde der kan og vil hjælpe 😊        

Læs mindre

Sømærker fra OpenSeaMap i QGIS

Hejsa

Er det ikke OpenSeaMap2 der skal bruges til at indsætte sømærker?

Jeg kan ikke finde OpenSeaMap2, hvordan finder man den?

Mvh. Thony

Telefoner i kulden

Hej. 
min iPhone går totalt død når det er koldt. 
hvilken type telefon har i med når i skal ud i vejr som fx i morgen hvor vejrudsigten siger -8 grader ?

Koordinater på kort i QGIS

Hej Tue. 

Har igennem færdigheds forløbet set at du har lagt koordinater ind på kortet over lillebælt. 

har du gjort det i Qgis? og evt hvordan. 

kh kasper 

Begynder kursus

Hej :-)

Vi skal til at holde et begynder kursus, men er ikke vant til at holde kurser i hele taget.

Tanken er at holde  3,5 timers kursus på ipp1 niveau (+makkerredning) uden dog at give ipp1 bevis.

Jeg prøver at planlægge dagen, men   har ikke overblik over hvor langt tid vi skal forvente at bruge på det forskellige. 

Har i noget input?

Ligger nogen måske inde med en tidsplan til et lignende kursus? Eller nogen der har gjort sig erfaringer?

mvh Ása

 

 

Retning for indadgående sejlads

Leif Ellerbek har delt dette spørgsmål:

Anette og jeg var ude på en fantastisk navigationstur i  Roskilde Fjor i tyk tåge. Det var så god en oplevelse at ro ud på et kryds på 5 km uden at kunne se noget som helst, men stole på kompas og GPS.

Det var min første tur med brug af GPS med en fastlagt rute fra Garmin Base Camp.
Øvelse gir mester og det afslører turen jo, at den sejlede rute ikke var den samme som den lagte rute.
Det skyldtes til dels jeg først skulle vende mig til GPS men også at je…

Læs mere

Leif Ellerbek har delt dette spørgsmål:

Anette og jeg var ude på en fantastisk navigationstur i  Roskilde Fjor i tyk tåge. Det var så god en oplevelse at ro ud på et kryds på 5 km uden at kunne se noget som helst, men stole på kompas og GPS.

Det var min første tur med brug af GPS med en fastlagt rute fra Garmin Base Camp.
Øvelse gir mester og det afslører turen jo, at den sejlede rute ikke var den samme som den lagte rute.
Det skyldtes til dels jeg først skulle vende mig til GPS men også at jeg ikke fik søgt på det rigtige waypoint (Ehoved2).

Anette havde lagt ruten på kort med grader og roede efter kort og kompas, og jeg brugte udelukkende min GPS.

Det gav naturligvis en del udfordringer at vi ikke havde samme rute i starten, men sjovt var det.

Anette vil beskrive sin navigation, jeg vil blot sige at jeg havde stor glæde af din video om brug af GPS, så stor ros til det. 

Jeg har et spørgsmål der går på sejlretning i indre farvande:

Da vi kom til Sønderby Havn (ved Agnæs Hage) blev jeg godt nok forvirret over sideafmærkningerne.
Jeg har prøvet at illustrere det på vedhæftede grafik:

Luftfoto: Sønderby Havn

Vi roede sydfra ind i havnen og havde rød sideafmærkning mod vest og grøn sideafmærkning mod øst.

Spørgsmål: Sejlretning i Roskilde fjor er sydgående, så grøn sideafmærkning burde da være mod vest (styrbord) og rød sideafmærkning mod øst (bagbord), eller er der noget jeg har misforstået?

Læs mindre

50/90 vs. rule of thirds

Hej Tue

 Er der nogle guidelines for hvornår og til hvilke formål man bør anvende rule of thirds og 50/90 reglen, når man begiver sig afsted i sin kajak?

Som jeg forstår det bruges 50/90 reglen til at beregne strømmens hastigheden ved slutningen af hver time over en 6-timers periode, mens rule of thirds bruges til at beregne hvor langt strømmen vil bevæge kajakken for hver time over en 6-timers periode. Dvs., at hvis man skal ro en længere tur fra for eksempel  Esbjerg Havn til lynlåsen, og vil vi…

Læs mere

Hej Tue

 Er der nogle guidelines for hvornår og til hvilke formål man bør anvende rule of thirds og 50/90 reglen, når man begiver sig afsted i sin kajak?

Som jeg forstår det bruges 50/90 reglen til at beregne strømmens hastigheden ved slutningen af hver time over en 6-timers periode, mens rule of thirds bruges til at beregne hvor langt strømmen vil bevæge kajakken for hver time over en 6-timers periode. Dvs., at hvis man skal ro en længere tur fra for eksempel  Esbjerg Havn til lynlåsen, og vil vide hvor lang tid det tager at ro turen og hvor meget hjælp man får af strømmen, så bør man vel benytte rule of thirds, da den giver et bedre billede af strømmens påvirkning af kajakken over tid end 50/90, som vel nærmere giver et øjebliksbillede af strømmens hastighed. Er det korrekt forstået?

Skal man derimod færge en kortere strækning, så er 50/90 reglen mere brugbar pga. den jo netop er god til at give øjebliksbilleder af strømmens hastighed. Eller?

Og hvad med kryds der tager 1-time eller mere – skal man bruge 50/90 eller rule of thirds til at beregne strømtrekanter?

Håber mine spørgsmål giver mening.

Vh. Mikkel

Læs mindre

Eksempel på IPP4 Teoriprøve

DKF har lagt en en IPP4 teoriprøve tilgængelig, til at træne på.

Se eksempelprøven her.

 

I prøven kan du se den type spørgsmål som du kan forvente at blive stillet når du går til en rigtig IPP4 prøve. 

Kort om prøveforløbet til den skriftlige IPP4 prøve:

Der varer den skriftlige del typisk 2 timer, hvor man arbejder individuelt. Lidt lige som en problemregnings-prøve i skolen.

Når prøverne er besvaret, bliver de rettet af censor og eksaminator, som tildeler point for de enkelte dele af prøven. Pointe…

Læs mere

DKF har lagt en en IPP4 teoriprøve tilgængelig, til at træne på.

Se eksempelprøven her.

 

I prøven kan du se den type spørgsmål som du kan forvente at blive stillet når du går til en rigtig IPP4 prøve. 

Kort om prøveforløbet til den skriftlige IPP4 prøve:

Der varer den skriftlige del typisk 2 timer, hvor man arbejder individuelt. Lidt lige som en problemregnings-prøve i skolen.

Når prøverne er besvaret, bliver de rettet af censor og eksaminator, som tildeler point for de enkelte dele af prøven. Pointene regnes sammen, og med et samlet point-tal på 100 skal man typisk have 80 point for at den skriftlige prøve anses for at være bestået.

Resultatet indgår i den samlede vurdering af din præstation på hele IPP4 prøven, så jo mere sikker en skriftlig besvarelse du kan lave, des bedre.

Tilladte redskaber til den skriftlige IPP4-prøven er lommeregner, kompas/kursplotter, kort-passer, skrivegrej og papir. Det er ikke tilladt at bruge bøger / opslagsværker til prøven - tidevandstabeller udleveres som bilag.

Læs mindre

Navigation: Koordinater

Keld Kjærgaard skriver:

I forhold til når du skriver koordinaterne op, og f.eks. skal taste dem ind i gps eller google earth, er det så ikke korrekt at det er koordinatet fra "siden" der skrives først N xx xxx og så den fra oven Ø xx xxx. Da jeg for over 20 år siden var beregner i artilleriet, havde vi en huskeregel når vi skulle skrive koordinater. Den lød: " hen ad gade op til pigen" altså, først vandret, og så lodret. Det gælder vel også for søkort?

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk