Kajakenergi Medlemsforum

Ro-teknik og Sikkerhed

Kajakroning bliver kun sjovere af at teknik og sikkerhed spiller med.

Har du fundet på en inspirerende ide, du har lyst til at dele?

Eller træner du på emner, som du vil have hjælp eller ideer til?

I denne del af forum snakker vi om alt der handler om roteknik, sikkerhed og redninger.

Styretag i vind og bølger.

Jeg kan ikke rigtig blive klog på bagror og forror i vind og bølger. I vind på 8-9 m/s og op til 1 m bølger er min fart så lav, at styretagene har en meget begrænset effekt. Derimod er kantning med fejetag effektiv. Jeg tænker ikke på bagror i surf med vind og bølger bagfra, men i side- og modvind. Hvad bruger man? Hvad forventes til IPP3-prøven?

Makkerredning når Spraydecket sidder fast - hvad gør man?

Torben skriver:

Jeg har for nylig tilmeldt mig Kajakenergi, og er rigtig glad for, og imponeret over alle de ting, vejledninger, instruktioner, fif etc. som der findes at vælge imellem. Jeg er kun 3. års kajakroer, +60’er i Køge, så der er rigtig meget at lære.

I dag var vi en del på vandet og så dukkede der et rigtig godt spørgsmål op fra en af medlemmerne, som du måske kan gøre os kloge på.

Situationen er denne. Vi er to der ror af sted langs kysten, man kan ikke bunde, og så vælter den ene og...

Styretag når jeg surfer

Brian skriver:

Hej, jeg har nogle spørgsmål til hvordan man styre sin havkajak i surf.

Jeg bruger naturligvis min pagaj til at styre med, men hvis kajakken under surf kommer til at ligge lidt skævt kan den være meget vanskelig at rette op. Har I nogle gode tips til dette. Skal jeg vinkle pagajen på en bestemt måde alt efter hvilken side jeg skal dreje til? Hjælper det at kante kajakken og hvis ja, skal man så lægge sig ind i svinget eller kante som i et almindelig sving på fladt vand?

Jeg har...

Kantning og Sideforflytning

Claus har spurgt til sideforflytning i en kajak med knækspant, dvs. forholdsvis lodret-stående sider. Han skriver:

"Hvordan er det med kantning når vi laver sideforflytning (i en Tahe Marine Greenland T)? Kant ned mod pagajsiden eller kant ned modsat pagajsiden? Jeg har lært "kant ned væk modsat pagajsiden og kun pagajen i vandet i trækfasen."

Rul i bølger

Søren spørger ind til rul i bølger - og jeg vil lige dele svaret med dig her:

Jeg er forholdsvis ny kajaktosse, blev frigivet sidst år i juni, og tog EPP3 i efteråret. 

Jeg er tidligere windsurfer og elsker bølger. Leger i bølgerne med både havkajak og surfkajak. 

Jeg var ude og lave teknik i bølger idag ved Kerteminde. En af mine legekammerater, snakkede om et specielt rul i bølger, hvor man bruger bølgen som hjælp til hurtigt at komme op igen..?

Kender du det..?

Jeg bruger normalt c...

Selvredning med Heel Hook og Paddlefloat

Hej Tue,

Har lige set videoen fra webinariet igennem. Kunne desværre ikke selv deltage.

Har lige en enkelt bemærkning vedr. heel-hook-selvredningen. Jeg har i to tilfælde haft stor succes med denne redning. Dels hos et klubmedlem, der forgævet har kæmpet hele sidste vinter i svømmehallen med en traditionel paddlefloat-redning. Da jeg blev opærksom på denne alternative redning stoppede hendes kvaler. Hun har stor succes med redningen.

Igen i år har jeg haft succes med en af vores nye kursister....

Wet Exit og Handsker

En af Klub Kajakenergi's medlemmer skriver: 

Der er lige en ting, som min kajakven "S" en gang gjorde mig opmærksom på. Han var en gang ved at drukne på fladt vand fordi han trænede rul, men ikke kunne rulle op han havde de der store luffer på, og kunne ikke få fat i skørtet. Jeg tænker det kan være en seriøs sikkerhedsudfordring i forhold til vinterroning. 

Jeg har en gang set en der havde sat en stor karabin i stroppen. Kunne det være en mulighed. Jeg har overvejet om jeg skulle...

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk