Kajakenergi Medlemsforum

Ro-teknik og Sikkerhed

Kajakroning bliver kun sjovere af at teknik og sikkerhed spiller med.

Har du fundet på en inspirerende ide, du har lyst til at dele?

Eller træner du på emner, som du vil have hjælp eller ideer til?

I denne del af forum snakker vi om alt der handler om roteknik, sikkerhed og redninger.

Nød mobil

Hej med jer 

Jeg er på udkig efter en mobil telefon med god antenne, lang batteritid og tryk knapper. Er der nogen af jer, der har en anbefaling jeg skal kigge nærmere på? 

De bedste hilsner

Lisbeth 

Nyt vand til pagajen

I manøvrering lektionen om bagror, blev det nævnt at effekten øges når bladet placeres i nyt vand (lidt væk fra kajakken). Er det det samme som gør sig gældende i rotaget. Her fører man bladet skråt ud fra kajakken under rotationen, så bladet står i nyt vand. Kan du forklare hvilke kræfter der er tale om? For ved at føre bladet skråt ud øger man drejemomentet i modsætning til at trække bladet ned langs kajajaksiden, men man ror hurtigere ved den skrå bevægelse. 

Ipp 3 prøve

Står og skal op til ipp3 prøve på søndag og i IPP3 normen står der man skal have 

nødblus eller andet til at signalere sin position på havet  

Hvad kan andet være da jeg ikke er interesseret i at have nødblus med. Kan man nøjes med en gul refleks vest som man kan svinge op over sit hove når man ser hjælp. 

Har lygte på min vest som kan ses hele vejen rundt og fløjte.

Kajak hilsner Torben

Skadesforebyggende rostil

Kursister skal lære skadesforebyggende rostil, hvordan er den bedste stil og hvad skal man undgå for at forebygge skader hos nye (og gamle) roere?

Vanskelig kursist

Jeg blev bedt om min mening om en kursist som har haft 6 lektioner. Problemet er at han stadigvæk sidder helt spændt så han ikke kan ro og har meget vanskeligt ved at lære øvelserne.  Så spørgsmålet er kan han "blive løst op" så han kan lære at ro eller vi skal sige at kajakroning ikke er for ham? Det skal nævnes at han godt kan sine redninger og har det godt i vandet,  men altså ikke  i kajakken hvor han er bange.  Jeg tænker om han skal have en chance hvor vi begynder helt forfra.  Er der n…

Læs mere

Jeg blev bedt om min mening om en kursist som har haft 6 lektioner. Problemet er at han stadigvæk sidder helt spændt så han ikke kan ro og har meget vanskeligt ved at lære øvelserne.  Så spørgsmålet er kan han "blive løst op" så han kan lære at ro eller vi skal sige at kajakroning ikke er for ham? Det skal nævnes at han godt kan sine redninger og har det godt i vandet,  men altså ikke  i kajakken hvor han er bange.  Jeg tænker om han skal have en chance hvor vi begynder helt forfra.  Er der nogle som har lignende erfaringer og gode råd til hvad vi kan gøre inden vi omgiver 

Læs mindre

At lappe en tilskadekommen på vand.

Hej. 

Vil gerne dele et perfekt materiale til brug, hvis der er en roer som er kommet til skade:

Fun-flex hedder det og er en bandage til dyr. Men! Det kan klistre når der er vand!

Jeg har afprøvet det - og det virker!

Slut med plaster mm det overhovedet ikke kan sidde fast👍

Kan købes v dyrelægen. 

Ipp3 normer

Er der nogle som ved om der kommer nye IPP3 normer i år da  der jo kom nye IPP2 normer sidste år og syntes at jeg har læst at der skulle komme noget i år

Redning af panisk roer - beklager det meget lange indlæg :-)

Jeg har haft en oplevelse som forskrækkede mig en del og jeg vil meget gerne, hvis I vil byde ind med tanker og refleksion om mine muligheder i situationen.

Baggrund: Fællestur med nogle nye roer, der er i gang med intro kursus i klubben. I slutningen af turen skal der laves makkerredning. Der er 5 kursister, så jeg (som nyt medlem i klubben) melder mig til at være med til øvelserne. Jeg kender ikke kursisterne og ved ikke, hvad de har været igennem på kurset men jeg ved de ikke har lavet makkerr…

Læs mere

Jeg har haft en oplevelse som forskrækkede mig en del og jeg vil meget gerne, hvis I vil byde ind med tanker og refleksion om mine muligheder i situationen.

Baggrund: Fællestur med nogle nye roer, der er i gang med intro kursus i klubben. I slutningen af turen skal der laves makkerredning. Der er 5 kursister, så jeg (som nyt medlem i klubben) melder mig til at være med til øvelserne. Jeg kender ikke kursisterne og ved ikke, hvad de har været igennem på kurset men jeg ved de ikke har lavet makkerredning før. Der er en af klubbens instruktører som ligger ved siden af os og overvåger øvelsen. Jeg spørger min makker om han har prøvet at vælte og skubbe sig ud af kajakken - og det siger han at det har han prøvet.

Situationen: Da han skal skubbe sig ud af kajakken ser det for mig ud som om han sidder fast/går i panik. Han ligger ligesom lidt ud til siden af kajakken, får hovedet nok op til at snappe lidt luft men benene/krop er stadig inde i kajakken, dykker ned igen - basker noget med armene og efter (hvad jeg føler som lang tid) kommer han helt ud. Han har mistet sin pagaj og den ene sko. Jeg forventer egentlig at instruktøren stopper øvelsen for at sikre sig at kursisten er ok - derfor er min første prioritet at komme hen til ham og være sikker på at han er ok, og så lade en af de andre om at samme pagaj og sko sammen. Men instruktøren siger til mig at jeg skal hente pagaj og sko først så det ikke mistes (i dette tilfælde er vi i en lukket fjord lige ud for klubhuset) 
Vi gennemfører øvelsen (kursisten siger at han er helt ok) og vi ror i land.

Da vi kommer ind er der en af de øvrige deltagere, som kommer hen til mig og spørger til situationen og hvordan jeg har det - og så løber tårerene ned af kinderne på mig og jeg kan mærke hvor stærk det har påvirket mig - jeg er virkelig rystet. Hun havde set det og hendes vurdering var også at det var en person i panik - og det er derfor hun tager fat i mig, hvilket jeg er meget glad for, det gør at vi får det snakket godt igennem.

Spørgsmål: Jeg har øvet masser af makkerredninger - men jeg har aldrig øvet, hvad jeg gør, hvis jeg kommer hen til en i panik, der ikke kan komme fri. Hvad enten det er fordi vedkommende sidder fast eller bare går i panik og derfor føler sig fastlåst. Jeg har som livredder altid lært at jeg ikke må komme tæt på en svømmer i panik, men i stedet skal finde noget (redningskrans eller andet) som jeg kan have mellem mig og den paniske svømmer for ikke selv at blive trukket ned. Derfor tænker jeg - vil en panisk roer vælte mig, hvis jeg ror hen og forsøger at få fat i en arm og få ham op? Skal jeg i stedet ror om på den anden side og lave en  "Hand off God" redning, selv om det vil tage lidt længere tid at ro rundt? Vil I dele jeres tanker og erfaring?

PS. jeg skal helt sikkert i gang med at træne Hand off God + håndtering af en druknet på vandet.

Læs mindre

Instruktør 1 og 2 undervisning

Hej,

Vi har en klub, som afholder en roskole hen over sommeren. I år er der 16 på holdet. Det slutter med at deltagerne kan få en IPP2 efter endt forløb og pensum har været kørt igennem.

I klubben har vi både Instruktør 1'ere og Instruktør 2'ere som deltager i undervisningen. IPP2 delen af undervisningen varetages af Instruktør 2'erne og Instruktør 1'erne deltager som hjælpeinstruktører.

Her er så spørgsmålet, som er både af sikkerhedsmæssig og juridisk karakter:

Kan én Instruktør 2'ere stå for undr…

Læs mere

Hej,

Vi har en klub, som afholder en roskole hen over sommeren. I år er der 16 på holdet. Det slutter med at deltagerne kan få en IPP2 efter endt forløb og pensum har været kørt igennem.

I klubben har vi både Instruktør 1'ere og Instruktør 2'ere som deltager i undervisningen. IPP2 delen af undervisningen varetages af Instruktør 2'erne og Instruktør 1'erne deltager som hjælpeinstruktører.

Her er så spørgsmålet, som er både af sikkerhedsmæssig og juridisk karakter:

Kan én Instruktør 2'ere stå for undrevisningen af op til 16 (altså mere end ratio 8), hvis der deltager en eller to Instruktør 1'ere som hjælpeinstruktører under forhold beskrevet i normen for IPP2 (op til 5 ms osv.)?

Godt forum iøvrigt...dejligt at kunne søge hjælp og bistand her ;-)

Læs mindre

Rotaget med rotation

Iagttagelser

De fleste iagttagelser viser strakte arme som bøjes ret tidligt og der trækkes med biceps i resten af taget. Rotationen er ret begrænset.

Bladet føres i begyndelsen i en cirkel, men hurtigt skiftes til en parallel bevægelse ned langs kajakken.

Hænder er strakte i begyndelsen, men bøjes så når biceps overtager

Teori

Rotaget udføres med isætning af pagaj fremme og tæt på kajak og så rotation af hele kroppen. Kraften overføres gennem ben og fodspark til kajak. Strakte ben og hofte tilbage i…

Læs mere

Iagttagelser

De fleste iagttagelser viser strakte arme som bøjes ret tidligt og der trækkes med biceps i resten af taget. Rotationen er ret begrænset.

Bladet føres i begyndelsen i en cirkel, men hurtigt skiftes til en parallel bevægelse ned langs kajakken.

Hænder er strakte i begyndelsen, men bøjes så når biceps overtager

Teori

Rotaget udføres med isætning af pagaj fremme og tæt på kajak og så rotation af hele kroppen. Kraften overføres gennem ben og fodspark til kajak. Strakte ben og hofte tilbage i træksiden giver en fast overføring og forlænger taget. Pagaj op ved hoften.

Bladet føres i en cirkel og følger nogenlunde fartbølgen fra stævnen

Hænderne holdes næsten strakte i hele taget/rotationen.

Spørgsmålet er hvorfor bruger de fleste biceps og ikke rygmusklerne og hvor kommer teorien fra? (Normalt skulle man tro at flertallet havde ret.)

Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk