Her deler vi spørgsmål og ideer til kajakudstyr:

Alt fra påklædning og pagajer, til kajakforbedringer. 

Søgefjeder istedet for finnewire

Kristian Balslev skriver:

Så har Pilgrimmen fået udskiftet et stk. bøjet finnewire med søgefjeder fra Jem og Fix. ( 39,95 kr for 15m)
Operationen gik ok, det sværeste var at afmontere wiren, det krævede en del klippen, da wiren sad fast i finnen.
Det var super let at montere søgefjederen og den glider rigtig fint, uden at være for løs. 
Spændt på hvor mange tæsk den kan klare;-)

Stålclips til trækline

Tomas Andersen spørger:

Jeg vil gerne have flyttet elastikdelen på mit træktov, ind på midten af systemet. Tue omtaler i videoen vedr. bugsering, nogle stålclips der kan bruges til dette. Men hvor købes de henne, og hvad hedder de? Har prøvet i den lokale sejlerbutik, men uden held.

Ny VHF - Standard Horizon HX300

Tomas Andersen skriver:

I forlængelse af denne måneds tema, går jeg og overvejer at skifte min gamle Furono Pocket VHF ud. Har tidligere fået den foræret, men nu er batteriet dødt, og en kontakt i radioen er knækket.

Jeg har kigget lidt efter en ny, og er kommet frem til at jeg ikke vil have en med indbygget gps/dsc. Lige nu er jeg meget lun på en Standard Horizon HX300e, som er kompakt, holder strøm ca. 10 timer ved alm. brug (5/95) og som er til at betale - 1400kr.

Hvad har i andre af...

Læs mere

Tomas Andersen skriver:

I forlængelse af denne måneds tema, går jeg og overvejer at skifte min gamle Furono Pocket VHF ud. Har tidligere fået den foræret, men nu er batteriet dødt, og en kontakt i radioen er knækket.

Jeg har kigget lidt efter en ny, og er kommet frem til at jeg ikke vil have en med indbygget gps/dsc. Lige nu er jeg meget lun på en Standard Horizon HX300e, som er kompakt, holder strøm ca. 10 timer ved alm. brug (5/95) og som er til at betale - 1400kr.

Hvad har i andre af erfaringer? kender nogen denne model og har noget ris/ros at tilføje? Jeg er også åben for andre modeller. 

Mvh.

Tomas

Læs mindre

Kajak reparation: Sædets slid på bunden

Henrik Olesen skriver

Hej

Forleden måtte jeg skifte lændestøttens fastgørelse til cockpitkarmen. Sædet er fastgjort samme sted, så da det nu også var løsnet tog jeg det ud - for første gang - og mest lidt af nysgerrighed.

Stor var min overraskelse ved at opdage at sædets bund havde gnavet sig igennem noget beskyttelsesgummi og så småt var begyndt at gnave i bundens glasfiber. Uopdaget ville det med tiden nok ha lavet et par mønt-store huller i skroget lige under sædet - bestemt ikke et fun-mark...

Læs mere

Henrik Olesen skriver

Hej

Forleden måtte jeg skifte lændestøttens fastgørelse til cockpitkarmen. Sædet er fastgjort samme sted, så da det nu også var løsnet tog jeg det ud - for første gang - og mest lidt af nysgerrighed.

Stor var min overraskelse ved at opdage at sædets bund havde gnavet sig igennem noget beskyttelsesgummi og så småt var begyndt at gnave i bundens glasfiber. Uopdaget ville det med tiden nok ha lavet et par mønt-store huller i skroget lige under sædet - bestemt ikke et fun-mark :-(

Udbedringen gav næsten sig selv: Sædebunden tilrettet så den fordeler trykket over et lidt større område og bedre beskyttelse af skroget med lidt hård skumplast limet under sædets belastningspunkter.

Så ja, tingene bliver slidt - også på steder jeg i hvertfald ikke lige havde tænkt på at se efter - så et eftersyn af bunden under sædet kommer nu på den årlige checkliste.

Mvh Henrik O.   

Læs mindre

Bore og forsegle et hul gennem glasfiberen?

Allan Olesen skriver:

Jeg skal til at montere pumpe i kajakken. Det elektriske er der masser af vejledninger til på nettet, men jeg har et helt lavpraktisk problem:

Jeg skal jo have boret et hul i dækket, så jeg kan få vandet ud. Før jeg putter en skroggennemføring i hullet, skal jeg vel have forseglet hullets kanter, så glasfiberen ikke kan suge vand. Hvordan gøres det bedst? 

Jeg overvejer at smøre lidt epoxylim på kanten hele vejen rundt, men jeg aner ikke, om det er den bedste...

Læs mere

Allan Olesen skriver:

Jeg skal til at montere pumpe i kajakken. Det elektriske er der masser af vejledninger til på nettet, men jeg har et helt lavpraktisk problem:

Jeg skal jo have boret et hul i dækket, så jeg kan få vandet ud. Før jeg putter en skroggennemføring i hullet, skal jeg vel have forseglet hullets kanter, så glasfiberen ikke kan suge vand. Hvordan gøres det bedst? 

Jeg overvejer at smøre lidt epoxylim på kanten hele vejen rundt, men jeg aner ikke, om det er den bedste løsning.

Læs mindre

Reparation af Plastikkajak

Jacob Refsgaard skriver:

Jeg har et par små huller som er boret i dækket på en plast- kajak (Plasttype - HDPE) … Jeg vil gerne have dem lappet og jeg forestiller mig at plastik-patting er det bedste bud men er der evt. andre som har et forslag til hvordan det løses … ?

Noget andet er at jeg skal have skiftet et kabel til finnen på en Boreal Design Baffin p2 og jeg overvejer at skifte hele finne-systemet på den … Er der nogle som har kendskab til en billig forhandler i forhold til Boreal`s...

Læs mere

Jacob Refsgaard skriver:

Jeg har et par små huller som er boret i dækket på en plast- kajak (Plasttype - HDPE) … Jeg vil gerne have dem lappet og jeg forestiller mig at plastik-patting er det bedste bud men er der evt. andre som har et forslag til hvordan det løses … ?

Noget andet er at jeg skal have skiftet et kabel til finnen på en Boreal Design Baffin p2 og jeg overvejer at skifte hele finne-systemet på den … Er der nogle som har kendskab til en billig forhandler i forhold til Boreal`s reservedele …? Har søgt lidt på nettet men har ikke kunne finde en forhandler som annoncerer med deres reservedele …

Læs mindre

Bærehåndtag

Michael skriver:

Nu har jeg lavet de fleste af de modifikationer som den måneds tema handlede om. Jeg har dog ikke kunne fastgøre min pumpe under fordækket fordi pladsen er optaget af en lille dagsluge på min.

En anden modifikation jeg mangler - og virkelig gerne vil have lavet - er mine bære håndtag for og agter. Zegul anvender på Empower en 2mm snor som går igennem et tilsvarende lille hul i næsen. Jeg er nervøs for at hvis kajakken er last, og dermed vejer mere, så vil løsningen med en...

Læs mere

Michael skriver:

Nu har jeg lavet de fleste af de modifikationer som den måneds tema handlede om. Jeg har dog ikke kunne fastgøre min pumpe under fordækket fordi pladsen er optaget af en lille dagsluge på min.

En anden modifikation jeg mangler - og virkelig gerne vil have lavet - er mine bære håndtag for og agter. Zegul anvender på Empower en 2mm snor som går igennem et tilsvarende lille hul i næsen. Jeg er nervøs for at hvis kajakken er last, og dermed vejer mere, så vil løsningen med en enkelt snor i den tykkelse, ikke holde. 

Er der nogle som har nogle erfaringer i forhold til hvilken anden, stærkere, type snor jeg evt. skal anvende, om jeg skal bore hullerne for og agter op, noget helt tredje, eller om jeg helt skal droppe tanken eller, vil det holde med en enkelt snor???

Jeg vil virkelig gene lave den modifikation - har prøvet at have en finger siddende fast og det er altså ikke specielt opløftende....

Hilsen Michael

Læs mindre

Min Vest er for lille

Hej :)

Når jeg samler alt det sammen som jeg bør have i min PFD, får jeg plads problemer.

Jeg ved godt det på mange måder handler om at være minimalistisk og vælge de ting jeg skal have med i min vest med omhu. Men selv når jeg er det, så begynder jeg at få problemer med at have førstehjælpsudstyr, nødsignaler, navigationsgrej, kommunikationsudstyr, vandtætte poser med penge og papier osv med mig. Jeg er også godt klar over at jeg ikke altid skal have det hele med, men den dag jeg igen skal...

Læs mere

Hej :)

Når jeg samler alt det sammen som jeg bør have i min PFD, får jeg plads problemer.

Jeg ved godt det på mange måder handler om at være minimalistisk og vælge de ting jeg skal have med i min vest med omhu. Men selv når jeg er det, så begynder jeg at få problemer med at have førstehjælpsudstyr, nødsignaler, navigationsgrej, kommunikationsudstyr, vandtætte poser med penge og papier osv med mig. Jeg er også godt klar over at jeg ikke altid skal have det hele med, men den dag jeg igen skal afsted på en længere tur, begynder det at knibe for mig. 

Ud fra devisen om at "If it's not on you, you don't have it with you" kunne jeg tænke mig at spørge her, hvad I hver især har med jer når I skal være godt dækket ind til en tur i vand og ved kystlinier som er ukendte på en tur som vare 5+ dage. Hvad er det I vælger at lægge i PFD'en og, ikke mindst, hvad vælger I fra?

hilsen Michael

Læs mindre

Grønlandsk åre, paddle floats og selvredning

Hej,

I vores klub er der mange nye EPP2'ere som skifter deres Europaddle ud med en Grønlandsk åre. I går trænede jeg selvredning i det setup, og det gik op for mig at åren smutter meget let ud af paddlefloaten fordi den helt enkelt ikke kan spændes forsvarligt fast.

Der der nogle som har en afprøvet modifikation af paddlefloat eller en paddlefloat som kan fastgøres på en forsvarlig måde?

Hilsen Michael

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk