Her deler vi spørgsmål og ideer til kajakudstyr:

Alt fra påklædning og pagajer, til kajakforbedringer. 

Kamera

Flere kurser bliver aflyst pga. Corona og det for mig til at tænke yderligere over at nu må det være tid til at få et ønske opfyldt :-) 

Har længe gået og tænkt på at investerer i et kamera og er lidt i tvivl om hvad det skal være

Skal gerne kunne bruges til min daglige kajak træning både sammen med andre og alene, mine mikroeventyr som jeg pusler med og fisketurene fra kajakken

Og der popper det næste spørgsmål så op der er uden tvivl også brug for ekstra udstyr     

Kan være...

Læs mere

Flere kurser bliver aflyst pga. Corona og det for mig til at tænke yderligere over at nu må det være tid til at få et ønske opfyldt :-) 

Har længe gået og tænkt på at investerer i et kamera og er lidt i tvivl om hvad det skal være

Skal gerne kunne bruges til min daglige kajak træning både sammen med andre og alene, mine mikroeventyr som jeg pusler med og fisketurene fra kajakken

Og der popper det næste spørgsmål så op der er uden tvivl også brug for ekstra udstyr     

Kan være du nogle gode råd og erfaringer du vil dele ud af evt. hvad du bruger og dine oplevelser med det

Læs mindre

Grønlandsåre

Hej Tue, jeg kigger på grønlandsåre og er lidt i tvivl om længden. Hvis jeg følger rådgivningen på Gram’s så skal jeg have en på 220, da min kropslængde er 63 cm. fra stolens sæde til skulder. Det virker dog som en noget lang åre, når min primære pagaj er 210 og reservepagajen er 215. Gram har en standardlængde på henholdsvis 215, 220 og 224. Kunne du give mig dit syn på sagen vil det være super. Bedste hilsner Christian Brydensholt 

Kajak forbedring og vedligehold

Hej jeg har en Valley Anas Acuta, ryglænet har fået en fold og er revnet i folden. Jeg har købt et nyt ryglæn. Min kajak er ca 11 år gammel. På de nye Valley kajakker er ryglænet hæftet fast til bagvæggen med en elastik. Er et punkt nok eller er 2 bedre. 

Folie til beskyttelse mod ridser

Anne Schroll  skriver:

"Jeg er i gang med vintervedligehold af min kajak og vil gerne købe noget nyt folie man kan klistre på kajakdækket for at beskytte mod ridser."

Kan du fortælle hvor det kan skaffes?

Kajakgrej: Hvilken Lænsepumpe skal jeg vælge?

Det er langt fra alle spørgsmål om valg af kajak-grej der kan besvares kort.

Men for nogle ting, er det ret enkelt.

Lænsepumper, for eksempel.

På en del kurser igennem året, er spørgsmålet "hvilken lænsepumpe skal jeg vælge? Den skal være god i brug, solid og holdbar."

Her er mit bud på kriterier, og et link til en konkret løsning der opfylder dem:

Kriterier for valg af din (næste) lænsepumpe:

1) Undgå metal: Har oplevet alt for mange pumper hvor en rustfri stål-pumpestang kører...

Læs mere

Det er langt fra alle spørgsmål om valg af kajak-grej der kan besvares kort.

Men for nogle ting, er det ret enkelt.

Lænsepumper, for eksempel.

På en del kurser igennem året, er spørgsmålet "hvilken lænsepumpe skal jeg vælge? Den skal være god i brug, solid og holdbar."

Her er mit bud på kriterier, og et link til en konkret løsning der opfylder dem:

Kriterier for valg af din (næste) lænsepumpe:

1) Undgå metal: Har oplevet alt for mange pumper hvor en rustfri stål-pumpestang kører håbløst dårligt efter et år eller to.

2) Tjek at pumpen er fri for skarpe kanter du kan rive dig på, eller slå knoerne på når du pumper.
Der har man ofte lidt travlt, der er våde/kolde fingre, og det er super ærgeligt at skade hænderne eller kroppen.

3) Vælg en pumpe uden store fremspring, klodsede skumflydere eller kanter der kan hænge fast i andet grej. Det gælder især hvis du skal have pumpen opbevaret i dit cockpit.

4) Jeg anbefaler at du sætter en line på så pumpen kan fastgøres. Brug en elastiksnor og en solid karabin. Den løsning kan du sagtens selv rigge til så den passer til dit behov.

Hvad lever så op til de fire krav? 

Prøv at Google "harmony pumpe kajak" - Det er en god løsning - bruger dem både personligt og i min undervisnings-flåde af grej.
https://www.google.com?q=harmony+pumpe+kajak

Mvh,
Tue

Læs mindre

Valg af våddragter til tekniktræning og surf

Michael skriver:

Har et lille spørgsmål omkring våddragt:

Foråret nærmer sig, luften er lun men vandet kun 5 grader og man koger i tørdragten, når man ikke tager sig et kølende dyp ;0)

Du bruger jo våddragt i forbindelse med bl.a. surf, og sikkert også i andre situationer hvor du har behov for mere bevægelsesfrihed.

Jeg vil gerne tonse lidt engang imellem, træne lidt surf og snart skal jeg i gang med surf ski, alt sammen aktiviteter som giver varmen, - det jeg mangler er lidt sikkerhed når man...

Læs mere

Michael skriver:

Har et lille spørgsmål omkring våddragt:

Foråret nærmer sig, luften er lun men vandet kun 5 grader og man koger i tørdragten, når man ikke tager sig et kølende dyp ;0)

Du bruger jo våddragt i forbindelse med bl.a. surf, og sikkert også i andre situationer hvor du har behov for mere bevægelsesfrihed.

Jeg vil gerne tonse lidt engang imellem, træne lidt surf og snart skal jeg i gang med surf ski, alt sammen aktiviteter som giver varmen, - det jeg mangler er lidt sikkerhed når man ryger i.

Kan du anbefale våddragt og kunne man med fordel f.eks købe en i 5 mm ?

De bedste hilsner, og tak for gode og interessante indlæg på kajak Energi.

Michael Nørgaard

Læs mindre

Kontaktlinser

Einar Magnussen skriver:

Er takknemlig hvis noen har tips til kartlesning med kontaktlinser. Når jeg padler med kontaktlinser strever jeg med å lese kartet. Har skjeve hornhinner og bruker normalt progressive briller (nærsynt V=-1.75 H=-2). Det beste jeg har kommet fram til er å padle med linse på ett øye. Det oppdaget jeg etter at ene linsen ble skyldt ut i en bølge. Da ser jeg brukbart kart, men dårligere på avstand. Har jeg 2 linser ser jeg godt på avstand, men skidt på kartet. Dette er en...

Læs mere

Einar Magnussen skriver:

Er takknemlig hvis noen har tips til kartlesning med kontaktlinser. Når jeg padler med kontaktlinser strever jeg med å lese kartet. Har skjeve hornhinner og bruker normalt progressive briller (nærsynt V=-1.75 H=-2). Det beste jeg har kommet fram til er å padle med linse på ett øye. Det oppdaget jeg etter at ene linsen ble skyldt ut i en bølge. Da ser jeg brukbart kart, men dårligere på avstand. Har jeg 2 linser ser jeg godt på avstand, men skidt på kartet. Dette er en utfordring under navigasjon :-). Jeg har ikke problemer med å se baukompasset eller håndholdt kompass. Det hjelper  selvsagt å forstørre kartet, men jeg ønsker å se brukbart i vanlige målestokker også. Noen her som har tips? 

Læs mindre

Reparationskit til plastik (PE) eller glasfiber

Lars Mikkelsen skriver:

I forbindelse med forberedelse til IPP3 er jeg stødt på nogle krav som er lidt uklart beskrevet men som på den anden side giver al mulig mening at have iorden i forbindelse med f.eks turplanlægning.

Man skal medbringe et reperations kit passende til kajakken. Som tur leder bør man vel medbringe til både PE og glasfiber så man kan klare en nød reperation men hvad består sådan et kit af?

Et andet punkt er reperations kittet til selve roeren. ( Førstehjælpskassen skal svare...

Læs mere

Lars Mikkelsen skriver:

I forbindelse med forberedelse til IPP3 er jeg stødt på nogle krav som er lidt uklart beskrevet men som på den anden side giver al mulig mening at have iorden i forbindelse med f.eks turplanlægning.

Man skal medbringe et reperations kit passende til kajakken. Som tur leder bør man vel medbringe til både PE og glasfiber så man kan klare en nød reperation men hvad består sådan et kit af?

Et andet punkt er reperations kittet til selve roeren. ( Førstehjælpskassen skal svare til det fornødne kendskab til førstehjælp ) Hvad er der ca i sådan en kasse?

mvh

Lars Mikkelsen

Læs mindre

Velcrotape til Montage af pumpe

Lars Mikkelsen skriver:

I videoen med nemme tips til at forbedre kajakken bruger du velcro tape til at fastgøre pumpen under dækket.
Hvilken type velcro tape er det? 

Jeg har lidt blandede erfaringer med tape på steder hvor der ofte er meget vådt.

mvh
Lars

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk