Her deler vi spørgsmål og ideer til kajakudstyr:

Alt fra påklædning og pagajer, til kajakforbedringer. 

Garmin GPS

Når i skal lave ruter til jeres GPS hvad bruger i så af programmer på jeres PC og hvordan gør i 

Hilsen Torben

Håndholdt GPS

Hej 

Har en Garmin GPS64S som jeg er glad for, men jeg kan ikke få den til at holde pause når jeg holder pause, den fortsætter med at tælle både lidt km og tid selvom den sidder på kajakken og kajakken bliver ved  vandkanten.
Har prøvet at slukke for GPS og så tænde for enheden igen når jeg fortsætter sejlads, her vil den have talt km og tid. 
Det kunne være dejligt at få sat den på pause og så fortsætte når jeg sejler videre og den ikke tæller km og tid mv. når jeg bevæger mig rundt på land, tæ…

Læs mere

Hej 

Har en Garmin GPS64S som jeg er glad for, men jeg kan ikke få den til at holde pause når jeg holder pause, den fortsætter med at tælle både lidt km og tid selvom den sidder på kajakken og kajakken bliver ved  vandkanten.
Har prøvet at slukke for GPS og så tænde for enheden igen når jeg fortsætter sejlads, her vil den have talt km og tid. 
Det kunne være dejligt at få sat den på pause og så fortsætte når jeg sejler videre og den ikke tæller km og tid mv. når jeg bevæger mig rundt på land, tænker nået hen af et stopur med omgangstid :-)

Hilsen

Palle

Læs mindre

GREJLISTE - Forslag og tips til sommerture

Tue var så venlig at dele mit indlæg tidligere. Du kan læse hele indlægget om sommerturen på Tues blog her: Langtur og IPP3 træning

I forlængelse af indlægget spurgte et par interesserede til min pak-liste. For at undgå et langt indlæg, vil jeg kun fremhæve nogle dele af pak-listen, og samtidig knytte tips til. Måske kan de inspirere dit friluftsliv

Jeg har bevidst nedtonet produktnavne. Nettet er rigeligt fyldt med reklamer, og jeg synes der findes mange gode sammenlignelige produkter hvor …

Læs mere

Tue var så venlig at dele mit indlæg tidligere. Du kan læse hele indlægget om sommerturen på Tues blog her: Langtur og IPP3 træning

I forlængelse af indlægget spurgte et par interesserede til min pak-liste. For at undgå et langt indlæg, vil jeg kun fremhæve nogle dele af pak-listen, og samtidig knytte tips til. Måske kan de inspirere dit friluftsliv

Jeg har bevidst nedtonet produktnavne. Nettet er rigeligt fyldt med reklamer, og jeg synes der findes mange gode sammenlignelige produkter hvor A er ligeså god som B. 

På øen Fænø Kalv: Kajakken klar til at blive trukket ned til vandet

KAJAK: Zegul Arrow Play (high volume)

Som lastet kajak i uroligt vand bed den sig godt fast i bølgerne, og reagerede præcist på kant og ved styretag. På fladt vand oplevede jeg, at kajakken var langsom ved fremadroning og knap så retningsstabil, ved sammenligning med modeller med mindre markeret bund (mere rundbundet). 

Kajakkens sæde og skrog var solidt. Lugerne var helt tætte. Dækfittings ved liner og øjer var ikke solide nok, og kvaliteten (dækfittings) var under niveau for hvad man kunne forvente af en kajak i det prisleje.

Lastkapacitet: jeg havde pakket alt til 7 overnatninger minus vand og havde plads i overskud. På en vintertur i Danmark vil kapaciteten være i underkanten hvis du vil pakke til 7 overnatninger.

Organisering

TIPS: Organisering på dækket

Kamera pakket i en drybag i snack-lugen. Her var tørt og beskyttet mod slag, og jeg kunne stadig nå det hurtigt. 

Dæktasken indeholdt hvad jeg kunne få brug for uden at gå i land i løbet af 3 timer. Mad der kunne spises med 1 hånd, vanddunk der kunne åbnes med tænderne, vandfast notesblok, blyanter i en tandbørsteholder så de ikke knækkede, GPS i vandtæt etui, og kort i målestok 1:200.000. 

På fordækket lå en reservepagaj (grønlænderåre) samlet. Det fungerede mindre godt for mig, for nogle gange fik jeg fingrene ind mellem pagaj og kajak, hvis jeg arbejdede med noget på dækket. I bølger blev vand presset ind mellem pagaj og kajakkens forende, og det gav unødvendige urolige bevægelser i kajakken. Nogle gange ramte jeg grønlænderåren med ro taget, for jeg havde ikke trænet med pagajen liggende i fuld længde, og min krop ”huskede” at der var plads. 

Et analog armbåndsur styrede pauserne. Det var nemt at aflæse præcist, hurtigt, og på afstand. Et GPS-ur (ældre model) sad på vesten og loggede tid/distance, men mest af alt brugt til at aflæse barometret. Jeg havde ikke brug for at aflæse data undervejs, for i virkeligheden handlede dagene blot om at ro fremad uden fastsat tid eller distance. For mig var data også en slags forstyrrelse. Andre roere holder af data (oplysninger fra GPS/GPS-ur) og det er helt fint.

TIPS: Ved start fra stenet kyst

Om morgenen gik jeg en kort tur langs stranden og fandt nedfaldne grene (eller drivtømmer) og lagde under kajakken. Herefter kunne den tungt lastede kajak trækkes ud i vandet uden at ridse bunden for meget, og jeg undgik skæve løft. Var stranden af sand, løftede jeg kajakken i bagenden for at få skeg-boksen fri af sandet, og trak kajakken ud. 

Sidebemærkning: kajakken ser ikke ny ud længere ;-) 

Tunneltelt rejst ovenpå buske og høje planter.

TELT: Helsport Lofoten Pro Camp 3

Tunneltelt, 3 personer, solidt, med gode udluftningsmuligheder. Fordelen ved denne størrelse var, at jeg kunne have alt udstyr i inderteltet og på den måde holde fugten i skak. Hvis en overliggerdag blev nødvendig, eller hvis jeg skulle yde førstehjælp/pleje på en skadet del af kroppen, var der god plads. Tunnelteltets to ulemper var, at det skulle bruge mange pløkke få at stå solidt, og at det skulle placeres så vinden ramte fodenden (eller front) for at opnå optimal udnyttelse af facon ift. vindstabilitet. 

Som havkajak roer (maritimt miljø) er teltpladser nogle gange med sten eller sand, og her bliver det udfordrende at få rejst et tunneltelt. Især hvis det blæser. Jeg kom omkring dette ved at rejse teltet bogstaveligt talt oven på høj bevoksning, hvor der var jord under planterne. Det gav samtidig et blødt underlag at sove på, men så ikke så instagram-sexet-ud.

Karabin hægtet i kajak og bardun. Bund solidt!

TIPS: Karabiner kan erstatte pløkke

På underlag hvor der var svært at få pløkke i jorden, var det en stor hjælp at hægte barduner fast i kajakkens dæksliner. På billedet oven for lagde jeg kajakken langs teltet for at afbøde lidt for den kraftige sidevind, og for at undgå, at strandgæster, der gik langs stien (lidt uden for billedet) skulle forvilde sig ind i teltet eller teltets barduner.

Underlag (orange) dækkede hele inderteltets bund

SOVEGREJ: Underlag + underlag + sovepose

Et underlagt der dækkede hele inderteltets bund holdt fugt ude, og ting kunne lægges uden det blev vådt/klamt af fugtighed. Når hele bunden var dækket kunne jeg bedre sidde i teltet som situationen lige indbød til, og det hævede bekvemmeligheden betragteligt. Især på regnvejrsdage. 

(Indtil videre eneste egnet model jeg har fundet: Exped Multimat Trio)

Jeg sov på et selvoppusteligt underlag (havde lappegrej med) i en fiber sovepose fra Helsport, som havde  vandtæt fodende. Denne sovepose kunne ikke komprimeres nær så meget som andre soveposer. Til gengæld var fodenden TØR efter hver nat. Denne samlede opsætning fyldte mere end minimalist tilgange, men gav en optimal søvn og ophold i teltet.

TIPS: Tør fodende 

Du kan evt. trække en ro-jakke eller anden vandtæt jakke om fodenden. Simpelthen lukke jakken om soveposen som tog du den på. Det kan dog give lidt kondens, så du må afveje plus og minus ift. situationen.

Kompakt kogegrej til sommerture

MADLAVNING: MSR Windburner

Et simpelt og kompakt system, der tålte vind uden at brænderen mistede nævneværdig effekt. Med 100 gr gasdåser kunne det hele holdes nede i den store ”gryde-kop”. Jeg brugte mellemstørrelse gasdåsen (230 gr) og den rakte til 7 dage. Og i grydekoppen havde jeg en 100 gr dåse i reserve i tilfælde af, at den primære dåse skulle gå tabt. I MSR Windburner var en lille plastik skål nederst, som dækkede bunden udvendigt, når systemet var pakket sammen. Plastik skålen var fin i størrelsen til morgenmad. 

TIPS: Morgenmad

Jeg havde forberedt havregrød hjemmefra i 7 kogeposer. 1 posen med indhold blev lagt ned i skålen, kogende vand over, lukke posen midlertidigt, vente ca. 10 minutter eller indtil utålmodigheden fik overtaget, og så var morgenmaden klar.

Er du til lidt mere gastronomisk morgenmad, er Trangia stormkøkken måske en bedre løsning.

Vandposer á 6 liter
TIPS: Vand

I løbet af en ro-dag, drak jeg af en gennemsigtig drikkedunk. Så kunne jeg holde øje med hvor meget jeg reelt drak, og dunken var nem at genopfylde fra en vandhane (f.eks. ved en havn) eller fra de to 6 L vandposer jeg havde med. Vanddunk og de to vandposer rakte til ca. 3 dage. Fordelen ved de bløde poser var, at det var let at pakke dem mindre i takt med at vandet blev brugt. Poserne havde 3 forskellige åbninger, og dem brugte jeg flittigt efter hvad behovet var. Helt lavpraktisk: skulle jeg skylle fingre inden kontaktlinser blev sat i øjnene, brugte jeg den mindste åbning der gav en tynd og svag stråle.

AFSLUTNING

Du kan sagtens ro på tur med mindre udstyr, eller billigere modeller. Jeg startede selv med alt udstyr fra et ARMY-overskudslager, og lignede mest af alt en statist fra filmene Soldaterkammeraterne. 

Skriv endelig – jeg vil gerne høre dine erfaringer og tanker om udstyr. Både til dagsture og overnatningsture. Jeg vil også gerne høre om, hvis du ingen eller sparsom erfaring har, men søger mere.

Mit spørgsmål til dig: Hvilket telt bruger du og hvorfor denne model?

Har du yderligere spørgsmål til pak-listen, vil jeg gerne beskrive mere udførligt. Brug kommentar feltet nederst, så holder jeg øje og opdaterer indlægget eller kommenterer direkte.

/Martin Kaas

(alle foto er skudt på selve turen)

Læs mindre

Lys

Hej

Var på en kajaktur tirsdag aften i det fine efterårsvejr en tur der sluttede i mørke en fantastisk oplevelse :-)

Jeg har et orbiloc lys på vesten men vil gerne opdaterer med yderligere lys på kajakken og skal have udskiftet min pandelampe. 

Er der nogen i forummet der vil fortælle lidt om hvad i bruger og jeres erfaringer dermed.    

NDK Romany Sport RM PE

Hej

Jeg vil høre om der er nogle af jer, der har erfaring med NDK Romany Sport RM PE?

Jeg har allerede en P&H Cetus HV og skal have mig en ekstra kajak :-) Så jeg tænkte at jeg skal have noget mere manøvredygtigt og gerne en plastikkajak, så den kan holde til lidt ekstra. 

Hvad er jeres erfaringer med den? Hvad er godt? Hvad er skidt?

Jeg kan tilføje, at jeg ror på IPP4-niveau (eller skal til eksamen her i oktober, så det vil tiden jo vise) og er instruktør 2. 

Bh Simon

Notater på vandet

Går med tanken om at jeg gerne vil tage notater på vandet når jeg køre hold eller hvis der er noget jeg lige skal huske.

Hvad bruger i og hvad vil i anbefale 

Hilsen Torben 

Fodspark vedligehold

Mit højre fodspark "hænger" (her er tale om en Valley kajak). Det skal forstås sådan at låse-mekanismen ikke "klikker i hak" ad sig selv når jeg flytter fodsparket, sådan som det skal (og gør i venstre side). Jeg har allerede skyllet rigeligt uden resultat, så nu tænker jeg det må kunne ordnes med lidt olie eller andet smørring på rette sted. Problemet er at det er svært at kommme til, og overhovedet se hvad man laver. Så jeg hører gerne hvad der er af erfaring med den slags her: Skruer man h…

Læs mere

Mit højre fodspark "hænger" (her er tale om en Valley kajak). Det skal forstås sådan at låse-mekanismen ikke "klikker i hak" ad sig selv når jeg flytter fodsparket, sådan som det skal (og gør i venstre side). Jeg har allerede skyllet rigeligt uden resultat, så nu tænker jeg det må kunne ordnes med lidt olie eller andet smørring på rette sted. Problemet er at det er svært at kommme til, og overhovedet se hvad man laver. Så jeg hører gerne hvad der er af erfaring med den slags her: Skruer man hele skinnen med fodsparket af for at komme til fodsparket? I så tilfælde er der noget man skal passe på i forhold til vandtæthed omkring de skruer i skroget som man løsner, og den slags? Eller er der helt andre og bedre/lettere måder at gribe den slags an på? Jeg går ud fra det er ret forskelligt afhængig af hvilket kajak-mærke der er tale om (f.eks. virker min Tahe Marines fodspark upåklageligt, der er designet anderledes og jeg synes det design er bedre). Så jeg er særlig interesseret i at høre fra andre med Valley erfaring. På forhånd tak. / Jens

Læs mindre

Ror liner til Surfski

Kære venner

Selvom dette er et Surfski relateret spørgsmål tænker jeg at der nok er mange herinde der kan hjælpe

Jeg skal til at skifte mine ror liner der er Epics standard 2,5 mm (se foto)

Eftersom de er strømpeløse holder de for kort tid til min smag

Er det fx. Dynema eller måske endnu bedre Spectra jeg skal ud i og eventuelt hvilken tykkelse og hvilken butik

Løsning med wire er udelukket

Er der nogle der vil dele deres erfaringer?

På forhånd tak

Morten

Afkortning af halskrave på rojakke ?

Latex halskraven på min Palm tørjakke ved jeg man kan ”afkorte” ved forsigtigt at skære med et barberblad lige ovenover én af de ringe der er markeret, men hvorledes med den krave der sidder uden på ?

Den strammer ret så irriterende og danner desuden en dum fold / nærmest pølse som om den er for stor eller, at man burde have en meget lang hals. Jeg ved ikke hvad materialet er ( neopren ? ), men går det an evt. at skære / klippe af den så den kommer til at sidde meget mere passende, og det vi…

Læs mere

Latex halskraven på min Palm tørjakke ved jeg man kan ”afkorte” ved forsigtigt at skære med et barberblad lige ovenover én af de ringe der er markeret, men hvorledes med den krave der sidder uden på ?

Den strammer ret så irriterende og danner desuden en dum fold / nærmest pølse som om den er for stor eller, at man burde have en meget lang hals. Jeg ved ikke hvad materialet er ( neopren ? ), men går det an evt. at skære / klippe af den så den kommer til at sidde meget mere passende, og det vil i givet fald dreje sig om min. mellem 5 og 7 cm.

Gode råd modtages gerne.

Mvh,

Torben

Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk